logo
fw_logo

FAQ

Før du bestiller

Her finner du svaret på ofte stillte spørsmål..

Vi sender internett trådløst gjennom luften på liknende måte som 4G og 5G, men uten datakvotene.
Fra våre fibertilkoblinger sendes data trådløst ut til vårt sprede nett som sender videre til deg.

Alt sendeutstyr avgir en liten form for stråling, men dette er helt ufarlig og godt innenfor grensene satt fra Statens Strålevern.
I forhold til en mobiltelefon og diverse bluetooth produkter er vår løsning i samme klasse. 

Direktoratet for Strålevern og atomsikkerhet skriver:
Et trådløst nettverk sender svært svakt og har en rekkevidde kun opp til et par hundre meter. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har sammen med Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet utført målinger av elektromagnetiske felt ved rutere, som er basestasjoner for trådløse nettverk. Målingene viser at feltet rundt ruterne er svært svakt og at vi eksponeres for forsvinnende lave nivåer. Verdiene er i gjennomsnitt en hundretusendel av grenseverdien.

Du bør velge oss fordi vi er en lokal leverandør, med lokale ansatte og god kjennskap til lokale forhold.
Du kan være trygg på å få hjelp om det er nødvendig, også i helgene.
Du får rask tilkobling, rimelige priser og ingen bindingstid.
Du får selvfølgelig fri bruk av data og vår unike fornøydhetsgaranti.
Er du ikke fornøyd etter 4 uker, uansett grunn, henter vi utstyret og betaler deg pengene tilbake.

Vi lever av fornøyde kunder. Så enkelt er det faktisk!

I praksis dekker vi hele Hol kommune, bortsett i fra Hovet.
Pr november 2022 dekker vi Geilo, Ustaoset, Haugastøl, Sundalen, Myrland, Holsåsen, Hagafoss, Kvisla, Skurdalen, Dagali, Dagalifjell, Imingfjell, Jønndalen og deler av øvre Uvdal og Tunhovd. Vi jobber kontinuerlig med utvidelse og håper å kunne tilby flere nye områder snart.

Vanligvis kan vi tilkoble deg innen 7 arbeidsdager. Merk at det ofte er større pågang før feriene.

Det eneste som trengs er fri sikt til en antenne i vårt dekningsområde, samt tilgang til strøm inne i bygget.
Resten fikser vi.

Sjekk vår guide lenger ned på siden. Viser det seg at du trenger mer hastighet etterhvert er det enkelt å oppgradere. Utstyret er uansett det samme.

Vi sørger for dekning der du trenger det, enten det er på soverommet, på kontoret eller på terrassen. I store bygg med mye betong kan det være nødvendig å sette opp et mesh-system som består av flere diskrete enheter som gir tilgang til samme nettverk, uansett hvor du befinner deg. Vi hjelper deg med å finne en god løsning!

Vi har en høy oppetid, men som med alt teknisk utstyr hender det at noe må fikses.
Ofte er en enkel restart av utstyret nok. Koble ut strømmen på routere og utvendig antenne i 10 sekunder og plugg det inn igjen.
Gi utstyret 3-4 minutter til å starte opp igjen. 

Her kan du også kan sjekke vår enkle feilsøkingsguide som kan hjelpe deg med de vanligste utfordringene, ellers er vi alltid tilgjengelig på support.support@aasbergalarm.no eller via telefon 32178513.
Utenfor åpningstid vil du viderekobles til vår vakttelefon, det er bare å holde linjen. 

Aller først bør du restarte utstyret, dette løser nesten alltid problemet.
Du finner en enkel feilsøkningsguide her
Here you can find our simple troubleshooting guide.  

Here you can find our simple troubleshooting guide. 

Nei dessverre. Vi kjøper inn fiberkapasitet for å dekke høysesongene, og må betale for denne kapasiteten hele året. Det er dessverre ikke noen praktisk måte å håndtere korttids-abonnement uten at det går utover kapasiteten til andre brukere. Vi kan ikke bygge en god tjeneste som takler ferie “trøkket” fra alle hytteeierne i området. 

Det er ikke noe problem, men må avtales etter befaring på eiendommen slik at vi ser hva som trengs av utstyr.

Montering, antenner og utstyr

Før befaring/montering:
Kunde registreres i kunderegister med adressen og GPS-koordinater for bygningen der det skal monteres. Vi kjører en datasimulering av dekningen for å kvalitetssikre leveransen, før vi avtaler tidspunkt for befaring/montering med kunde. Utstyret klargjøres og testes så vi alltid er sikre på at det virker når montøren er hos kunden. Antenne og ruter programmeres og det tildeles brukernavn og passord.
Befaring/Montering:
Montør ankommer kunde på avtalt dato og klokkeslett. Vi dobbeltsjekker at vi har dekning før montering påstartes. Vi sjekker beste sted for montering av utendørs antenne. Vi finner det beste stedet for montering av ruter innendørs, i samråd med kunde.
Montering:
Utendørs antenne monteres. Datakabel dras fra antenne til ruteren inne, eventuelle hull tettes etter behov. Hastighet og nettverksdekning testes ulike steder i bygningen. Dersom tilfredstillende dekning i hele bygget ikke er mulig gis det forslag til forbedret dekning ved hjelp av oppgradert ruter eller mesh-nettverk. Du får brukernavn og passord og har tilgang til fungerende internett umiddelbart.

En standard installasjon tar ca 2 timer. Tjenesten er klar til bruk med en gang montøren er ferdig.

Installasjonsprisen på kr 1990,- dekker:
Alt nødvendig utstyr, antenne, ruter og kabel.
Nødvendig kjøring.
Montering av utstyr og nødvendig kabling.
Oppsett av wifi i bygget.

Du trenger en antenne for å kunne ta imot signalene.
Denne kan du male, beise eller spraye i byggets farge, om du ønsker det.

Antennen som vanligvis benyttes er 40x20cm. Den leveres i hvit farge, men den kan males i byggets farge, for de som ønsker det.

Antennen må plasseres slik at den har fri sikt til vårt sendepunkt. Ofte oppunder mønet. Dette avtaler vi nærmere under befaring.

Ja, antennen kan males for å matche fargen på huset om du ønsker det.

Nei. Antennen er egentlig et radiopanel som fanger opp signaler som allerede er i lufta og gjør dem om til forståelige data, slik en mikrofon kan fange opp musikk til et stereoanlegg.

Betaling og support

Vi fakturerer på forhånd for 3 måneder av gangen, via Efaktura, Vipps, PDF på epost eller som vanlig brevpost. Ønskes faktura pr måned er dette også helt ok.

Det gjør vi. Vi tilbyr også Vipps, PDF faktura på mail og snailmail.

Kunder som har akseptert “Alltid e-Faktura” eller sagt “Ja takk til alle” i sin nettbank/vipps vil kunne motta e-Faktura fra oss.
Du må akseptere “Alltid e-Faktura” i din nettbank. Da vil du kunne motta e-Faktura fra alle fakturautstedere som tilbyr dette. Du vil få alle fakturadetaljer rett i nettbanken eller Vipps, og vil kun behøve å godkjenne der.
Frem til 15. mai 2022 vil tidligere inngåtte e-Faktura-avtaler fungere som før. Nye avtaler vil kreve generell aksept. Dersom du trekker tilbake samtykket om “Alltid e-Faktura” etter 15. mai 2022, vil alle e-Fakturaer stoppes.

NB:Ta kontakt med oss på mail eller telefon og påse at informasjonen vi har om deg stemmer.

Ja, det gjør vi.
Det første du må gjøre er å ta kontakt med oss på mail eller telefon og påse at informasjonen vi har om deg stemmer.
L
ogg deretter inn i din Vipps, gå til profil, velg regninger og faktura.
Huk av for å «vise regninger i vipps» og «alltid vipps e-faktura.»

Nei, det kan du dessverre ikke. Men vi kan tilby Efaktura og Vipps.

Pr i dag tilbyr vi ikke betaling via betalingskort.

Dersom en faktura ikke blir betalt i tide sender vi ut purring på SMS og epost. Dersom betaling uteblir vil vår samarbeidspartner overta videre oppfølgning og eventuell inkassosak.
I ytterste konsekvens vil vi vurdere stenging av tjenesten. Merk at dette aldri gjøres uten spesifikt varsel fra vår side.

Vi har en høy oppetid, men som med alt teknisk utstyr hender det at noe må fikses.
Ofte er en enkel restart av utstyret nok. Koble ut strømmen på routere og utvendig antenne i 10 sekunder og plugg det inn igjen.
Gi utstyret 3-4 minutter til å starte opp igjen. 

Her kan du også kan sjekke vår enkle feilsøkingsguide som kan hjelpe deg med de vanligste utfordringene, ellers er vi alltid tilgjengelig på support.support@aasbergalarm.no eller via telefon 32178513.
Utenfor åpningstid vil du viderekobles til vår vakttelefon, det er bare å holde linjen. 

Here you can find our simple troubleshooting guide. 

Vi har åpen support hver dag hele året, også i helger og ferier. Merk at mail ikke sjekkes på kveld og i helger. Har du en feil og det haster med å få utbedret denne er det fint om du ringer oss.

Kundeforhold og GDPR

For å kunne oppfylle vårt kundeforhold til deg samt norske regnskapsregler må vi lagre navn, kontaktinfo og lokasjon på antenner og utstyr.

Nei, vi gir ikke informasjon om deg eller ditt kundeforhold videre til andre parter.

Vi sender ut varsler som har med ditt abonnement og kundeforhold å gjøre, f.eks faktura, driftsmeldinger, nyheter og forslag til endringer.

Vi har åpen support hver dag hele året, også i helger og ferier. Merk at mail ikke sjekkes på kveld og i helger. Har du en feil og det haster med å få utbedret denne er det fint om du ringer oss.

Aasberg Alarm og Internett