logo
fw_logo

FAQ

Før du bestiller

Her finner du svaret på ofte stillte spørsmål..

Vi sender internett trådløst gjennom luften på liknende måte som 4G og 5G. Fra ulike fibertilkoblinger sendes data trådløst til antenner som sender videre til deg.

Pr januar 2019 dekker vi Geilo, Ustaoset, Haugastøl, Skurdalen, Dagali, Dagalifjell, Imingfjell, Jønndalen og deler av øvre Uvdal og Tunhovd. Vi jobber kontinuerlig med utvidelse og håper å kunne tilby flere nye områder snart.

Det eneste som trengs er fri sikt til en antenne i vårt dekningsområde, samt tilgang til strøm.

Sjekk vår guide lenger ned på siden. Viser det seg at du trenger mer hastighet etterhvert er det enkelt å oppgradere.

Vi sørger for dekning der du trenger det, enten det er på soverommet, på kontoret eller på balkongen. I store hus/hytter og bygg med mye betong kan det være nødvendig å sette opp et mesh-system som består av flere diskrete, innendørs antenner som gir det tilgang til samme nettverk, uansett hvor du befinner deg.

Nei dessverre. Vi kjøper inn fiberkapasitet for å dekke høysesongene, men må betale for kapasiteten hele året. Det er dessverre ikke noen praktisk måte å håndtere korttids-abonnement uten at det går utover kapasiteten til andre brukere.

Det er ikke noe problem, men må avtales etter befaring på eiendommen slik at vi ser hva som trengs av utstyr.

Montering, antenner og utstyr

Før befaring/montering:
Kunde registreres i kunderegister med GPS-koordinater for bygningen der det skal monteres. Tidspunkt for befaring/montering avtales med kunde. Utstyret klargjøres og testes så vi alltid er sikre på at det virker når montøren er hos kunden. Antenne og ruter programmeres og det tildeles brukernavn og passord.
Befaring/Montering:
Montør ankommer kunde på avtalt dato og klokkeslett. Vi sjekker at vi har dekning før montering avtales. Vi sjekker beste sted for montering av utendørs antenne. Vi finner det beste stedet for montering av ruter innendørs.
Montering:
Utendørs antenne monteres. Kabel dras fra antenne til ruter, kabelhull fjernes. Hastighet og nettverksdekning testes ulike steder i bygningen. Dersom tilfredstillende dekning i hele bygget ikke er mulig gis det forslag til forbedret dekning ved hjelp av oppgradert ruter eller mesh-nettverk. Du får brukernavn og passord og har tilgang til internett umiddelbart.

Installasjonsprisen på kr 1990,- dekker:
Alt nødvendig utstyr, antenne, ruter og kabel
Kjøring
Montering og kabling
Oppsett av nettverk i huset

Du trenger en antenne for å kunne ta imot signalene.

Antennen må plasseres slik at den har fri sikt til vårt sendepunkt. Dette avtaler vi nærmere under befaring.

Ja, antennen kan males for å matche fargen på huset om du ønsker det.

Nei. Antennen er egentlig et radiopanel som fanger opp signaler som allerede er i lufta og gjør dem om til forståelige data, slik en radioantenne kan fange opp musikk til et stereoanlegg.
Direktoratet for Strålevern og atomsikkerhet skriver:
Et trådløst nettverk sender svært svakt og har en rekkevidde kun opp til et par hundre meter. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har sammen med Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet utført målinger av elektromagnetiske felt ved rutere, som er basestasjoner for trådløse nettverk. Målingene viser at feltet rundt ruterne er svært svakt og at vi eksponeres for forsvinnende lave nivåer. Verdiene er i gjennomsnitt en hundretusendel av grenseverdien.
Les hele artikkelen hos Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.

Betaling og support

Vi fakturerer på forhånd for 3 måneder av gangen, men jobber nå for å få på plass et system for automatisk kortbetaling samt avtalegiro, slik at du kan velge den betalingsmetoden som passer deg best.

Vi jobber med en løsning for kortbetaling og automatisk betaling med kredittkort, og regner med å ha dette på plass innen kort tid.

Ja, det kan du opprette i din nettbank.

Dersom en faktura ikke blir betalt i tide sender vi ut purring på SMS og epost. Dersom betaling uteblir vil Lindorff overta videre oppfølgning. I ytterste konsekvens vil vi vurdere stenging av tjenesten.

Vi har en høy oppetid, men som med alt teknisk utstyr hender det at noe må fikses. Du får en enkel feilsøkingsguide som kan hjelpe deg med de vanligste utfordringene, ellers er vi alltid tilgjengelig på support.

Vi har åpen support hver dag hele året, også i helger og ferier. Merk at mail ikke sjekkes på kveld og i helger. Har du en feil og det haster med å få utbedret denne er det fint om du ringer oss.

Kundeforhold og GDPR

For å kunne oppfylle vårt kundeforhold til deg samt norske regnskapsregler må vi lagre navn, kontaktinfo og lokasjon på antenner og utstyr.

Nei, vi gir ikke informasjon om deg eller ditt kundeforhold videre til andre parter.

Vi sender ut varsler som har med ditt abonnement og kundeforhold å gjøre, f.eks faktura, driftsmeldinger, nyheter og forslag til endringer.

Vi har åpen support hver dag hele året, også i helger og ferier. Merk at mail ikke sjekkes på kveld og i helger. Har du en feil og det haster med å få utbedret denne er det fint om du ringer oss.

Aasberg Alarm og Internett